ورود به چهره ناشناخته زنان از دریچه عکاسی

دکتر شهاب الدین عادل در نشست نگاه شخصی به واکاوی مجموعه «شکستن حفاظ شیشه ای» خود پرداخت.

او در ابتدای سخنانش گفت: من 65 سال سن دارم و 40 سال است که عکاسی می کنم. از طریق سینما وارد عکاسی شدم ولی معنای آن این نیست که عکاسی نکرده ام. افراد بزرگ سینما افرادی چون استنلی کوبریک و تارکوفسکی از عکاسان و طراحان گرافیک بزرگی بودند. من از سال 50 عکاسی را شروع کرده ام. در دوران انقلاب و جنگ نیز عکاسی را ادامه داده ام. حتی عکاسی تبلیغاتی کرده ام و شش سال است که عضو افتخاری انجمن عکاسان تبلیغاتی هستم. مطالعات فیلم درس می دهم و در ایتالیا و کانادا تحصیل کرده ام.

عادل در ادامه گفت: چون نگاه من در عکاسی وابسته به سینما است به سمت و سوی عکاسی استیج رفته ام که قراردادن سوژه در موقعیت خاص کارگردانی شده جلوی دوربین ویژگی مهم آن است. مسئله ای که این روزها در ایران مورد بحث است. در خارج از ایران یک تفاوتی با عکاسی استیج در ایران وجود دارد. در خارج از ایران شما اگر بخواهید مجموعه ای را ثبت کنید باید یک پژوهش طولانی انجام بدهید تا بعد اجازه ثبت به شما داده شود.

او در ادامه به روند کاری خود برای رسیدن به مجموعه شکستن حفاظ شیشه ای توضیح داد: من عکاسی فیلم را از قبل از انقلاب در کنار هوشنگ بهارلو و مهرداد فخیمی آغاز کردم و در فهزاردستان هم همکاری هایی را دارم. اما اولین فیلم مشهوری که به عنوان عکاس در آن حضور پیدا کردم«باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی بود. در آن فیلم تصویری از پرتره سوسن تسلیمی ثبت کردم که حتی به پوستر فیلم هم تبدیل شد و شهرت جهانی پیدا کرد.

عادل گفت: از آن زمان به بعد تصمیم به ثبت تصویر شخصیت های زن گرفتم. شناخت زن ها از طریق چهره آن ها دشوار است. این مجموعه گزینشی از چند مجموعه است که اشاره ای به ورود به لایه های پنهان شخصیت یک زن دارد. این مسئله اصلا یک ادای فمینیستی نیست، دوست داشتم وارد چهره زن بشوم چون چهره زن ها ویژگی خاصی دارد و شناخت آن سخت است.

او گفت: این نگاه به نگاه بازنمایانه برگمان، آنتونیونی و بونوئل از زن در فیلم هایشان بسیار نزدیک است. با این مسئله شش نمایشگاه را طی این پانزده سال برگزار کرده ام. به این کار علاقمند شدم و عنوان این مجموعه را از روی کتاب مهم سینمای معاصر نوشته کریستین تامپسن برداشته ام. در این مجموعه با علم به این که پرتره یک تعامل میان عکاس و مدل است تلاش کردم تا بازنمایی کنم چیزی را که در سطح وجود دارد.

تاریخ خبر: 1396/09/23