کتاب های عکس ارومیه رونمایی شد

در هشتمین روز از برنامه 10 روز با عکاسان، آثار تنی چند از عکاسان مطرح ارومیه در قالب کتاب، اسلایدشو و فیلم کوتاه رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی برنامه 10 روز با عکاسان، در ابتدای این برنامه، رومین محتشم، از عکاسان آذربایجان غربی به ارائه توضیحاتی در خصوص روند رشد هنر عکاسی در ارومیه پرداخت و در این باره گفت: عکاسی در آذربایجان به شکل جدی، توسط عکاسانی چون یدالله آزادی به جوانان آموزش داده شد و توانست به سمت و سوی تازه‌ای حرکت کند اما آنچه که در آن دوران بیشتر رونق پیدا کرد عکاسی به معنای خاطره نگاری بود چرا که عکاسی اجتماعی و خبری بی‌رونق بود تا جایی که ما عکس‌های چندانی حتی از انقلاب اسلامی ایران در ارومیه نداریم.

او ادامه داد: در دوره‌های بعدی به خصوص دهه شصت با حضور افراد برجسته‌ای چون جواد پورصمد و تأسیس انجمن عکاسان، این مسیر شکل تازه‌ای پیدا کرد و علاقمندان به این سمت سوق یافتند تا جایی که امروز تعداد بسیاری  عکاس برجسته در رشته‌های مختلف بوم نگاری، مستند اجتماعی و هنری در کنار فتومونتاژ فعال هستند.

در ادامه این جلسه از کتاب ارومیه به روایت تصویر دوره قاجار که توسط خلیل مستوفی جمع‌آوری و تألیف شده است، رونمایی شد.

خلیل مستوفی درباره نحوه ارائه این کتاب توضیح داد و گفت: زمانی که در سال 75 برای حضور در جشنواره سینما جوان به دعوت مرحوم بهمن جلالی به تهران آمدم، با آثاری رو به رو شدم که جرقه این حرکت را در ذهن من ایجاد کرد لذا از همان زمان شروع به مذاکره با خانواده‌های اصیل ارومیه برای دریافت عکس‌ها کردم.

او افزود: بعد از پیدایش ایده یعنی از سال 75 تا امروز  بیش از 6 هزار عکس به صورت ارجینال و کپی جمع‌آوری کرده‌ام البته 3 جلد دیگر از این کتاب نیز با تمرکز بر موضوعاتی چون: نقاشی، اسناد و ... در دست انتشار است.

این هنرمند جلب اعتماد افراد برای ارائه دادن عکس‌های تاریخی را بسیار دشوار خواند و گفت: جلب اعتماد افراد برای من کار سختی بود تا جایی که گاهی مجبور به گرو گذاشتن سند خانه‌ام می‌شدم.

در ادامه این جلسه اسلایدشو جواد پورصمد با نام آذربایجان به نمایش درآمد که با استقبال حضار رو به رو شد.

سیف‌الله صمدیان نیز در خصوص کارهای جوادپورصمد گفت: جواد پورصمد از جمله تک سوارانی است که توانسته هر استانی را بر اساس فرهنگ درونی آن عکاسی کند.

تقی هنرزاد، از دیگر عکاسان ارومیه نیز برای رونمایی از کتاب نگاره پاییز به روی صحنه آمد و درباره شکل‌گیری این اثر گفت: آنجا که کلام قاصر است، تصویر باید به کمک بشتابد.

او افزود: من عکاسی را از سال 55 آغاز کردم اما در این دوران و با مطالعه درباره اجسام ریز ابتدا به کهکشان‌ها و سپس به توجه در دل زمین معطوف شدم.

این هنرمند، تصاویر موجود در این کتاب را مربوط به برگ‌ها دانست و گفت: عکس‌های این مجموعه چیزهایی نیستند که هر رهگذری قادر به دیدن آن‌ها باشد زیرا ابعاد آن‌ها تنها 10 میلیمتر است که برای من دنیای بسیار جذابی است.

در ادامه این جلسه دو مجموعه عکس از رومین محتشم با عنوان واقعیت تو تمام است و جام تهی پخش شد.

همچنین آثاری از صمد قربان زاده، علیرضا میرزایی و رومین محتشم نیز در قالب ویدئو آرت و عکس‌هایی که حالت مالتی مدیا دارند، پخش شد.

پایان این جلسه با دو فیلم کوتاه از سیف‌الله صمدیان و قاسم فتحی به پایان رسید.

 

تاریخ خبر: 1396/09/23